الأربعاء، 15 نوفمبر 2017

حال كثير من حالات الطبقة المتوسطة التي اصبحت طبقة ادني منقولة

دة منقول من جروب غير دينى
بس عاوزة اقولكم دة حال اسر كريمة
وعاوزة اقولكم دة مستحيل يستمر

لو سمحتى من غير اسم
انا وجوزى بيشتغل فى وظايف كويسة ودخله معقول نشكر ربنا
وكنا عايشين حياتنا مرتاحين خالص
بنصرف براحتنا وبنوفر الى بيفضل
ومن ساعه مااتجوزنا من ١٠ سنين واحنا دايما بنطلع العشور اول حاجه اول مانقبض وبيتحطوا فى ظرف لوحدهم بعيد عن مصروفنا وبيروح للمحتاجين والملاجئ والكنايس واخوة الرب ياما شهريا او على الاعياد ودخول المدارس
فدايما الظرف ده كان بيبقى فى مبلغ كويس
من ساعه الغلا مابدا والحياه بقيت صعب
فى الاول مابقاش يتوفر اى حاجه زياده
بعد كده المرتب مابقاش بيكفينا خالص
حاولت اقلل مصاريفى ربنا يعلم ولا بقينا نخرج ولا بقيت اشترى لبس جديد ليا ولا له الولاد كانوا مشتركين فى انشطه ورياضات كتير قللتهم خالص باص المدرسه بدلته بتاكسى كتب المدرسه اشترتها من بره بحاول ربنا يعلم على اد ماقدر
بس برضه دخلنا مش مكفينا مع الغلو البشع فى كل حاجه حوالينا
بقيت استلف من ظرف العشور لما الفلوس تخلص وارده لما اقبض مع العشور الجديده واقول لما استلف من ربنا احسن مااستلف من بنى ادم
مع الوقت والغلو مابقيتش عارفه اسد الى عليا لربنا ودلوقتى حتى مابقيتش قادرة اطلع العشور الجديده
وبرضه دخلنا مش مكفينا خالص وبقيت مابطلعش عشور وعليا اصلا عشور قديمه استلفتها وكمان بقيت باخد من الفلوس الى كنا موفرينها زمان قبل الغلا
انا تعبت تعبت خالص ومابقيتش عارفه اعمل ايه
انا زمان كنت اسمع معطى المحتاج لا يحتاج
وكنت دايما بدى لاى حد بيطلب اى حاجه
علشان محتاجش فى يوم من الايام
بس انا دلوقتى بقيت محتاجه ربنا يعلم
وانا وضعى انا وجوزى بيفرض علينا مستوى معين وعيشه معينه زمش قادرين عليها خالص
صلولى ربنا يوسع رزقنا ويبارك فيه
واقدر ارجع اخرج العشور زى زمان

ليست هناك تعليقات:

قران كريم